Mekna

Sunday, February 26, 2012

Imam Syafie



novel sejarah islam bertajuk Imam
Syafie karya Abdul Latip Talib. sangat
menarik, makin dibaca, makin beraso
malunyo.

malu bilo baco pasal Imam Syafie hok
start ngapal quran dari umur 9tahun
lagi, pahtuh gi ngaji ilmu quran dan hadis,
pah ilmu syair pulok, pah ilmu fekah dan
yang lain2. duit pulok xdok tapigak semangat
sungguh dio nak ngaji ilmu Allah. sangat miskin,
kematian ayah time dia kecik lagi, pah duduk
dengan mok dio jah, xdok duit nok beli pensel
kertas, tulis atas pelepah tamar, atas tulang jah,
ado jugok dio tulis atas tangan jah time duk belajar
dalam kelas, guna jari jah sebab xmampu nok beli
alat tulis. semangat sungguh anak muda tersebut.

hok sedihnya, hok dio nok ngaji jauh, antaranya
adalah madinah, duit xdok, tapi sebab nok lajok2
gi ngaji, maka Allah mudahkan urusan dia untuk
menuntut ilmu, nok buleh sampai tempat ngaji
punyalah lama, mugo masa tu naik unta, berhari2
nok buleh ko sampai, susah payah dia harungi
dengan semangat yang tinggi. walau sedih nak pisah
dengan ibu, sedih dan risau nak tinggal mak hok sudah
tua di kampung, dia tetap musafir jugak sebab mak dia
izin, mak dia oyat..

"mok xdok harta nok buwi, ilmu jelah harta hok
mampu mok buwi ko kamu. maka mok izinkan
kamu untuk menuntut ilmu"

hidup ingat ko Allah sokmo,
duk miker nok menuntut ilmu sokmo untuk
lebih dekatkan diri kepada Allah, gi madinah,
gi pakistan, susah payah nok jumpa syeikh2
tersohor sebab nok mengaji, sejak zaman remaja
lagi dio buat kijo mulia di jalanNya, sebagai bekalan
untuk ke akhirat sana.

try bandingkan dia dengan kita, remaja zaman loni,
jauh bezanya, kebanyakan dari kita,,,

ramai yang bermaksiat dari yang beriman,
ramai yang menyebut2 dunia dari akhirat,

moga kita tidak tergolong dalam kalangan
yang lalai dan rugi. pesanan untuk diri dan semua.

supaya



Terkadang lalai dengan dunia sementara,

Terkadang terlupa akan amanah dariNya,

Lalu Dia hayun rotan kifarahNya,

Dirotan hingga berparut dan berbirat,

Supaya kita sentiasa ingat,

Apa dia matlamat akhir menuju akhirat,

Supaya kita tidak jauh tersesat,

Bersyukurlah wahai manusia yang terpilih :)


Wednesday, February 22, 2012

rindu





khusyuk duk dengar cerita Kak Ema yang baru
jah gi wat umrah di Mekah baru2 ni, sesekali
air mata kami kesat, setiap kali terasa sebak bila
Kak Ema ceritakan kisah2 yang amat menusuk
dek kalbu. berkali2 kami sebut perkataan ini,
jeles jeles jeles nyaaaaaa..

ya Allah, bilakah pula giliran ku untuk dijemput
ke rumahMu yang mendamaikan itu?sungguh
ku terasa rindu. sungguh, sangat, dooh.

ONE of my wishlists, mahu ke Mekah n Madinah
bersama jodoh. nanti kita gi sama2 ya, eh tetibe.

Monday, February 20, 2012

wow


tahun 2010.

ni sepupu beloh ayah, dulu dia
chubby, dio ni mudo dooh la dari ambo,
umur 18 rasanya. kalu gi raya dumoh gak,
kalu nok cam hok mano satu zahid, keno
cari hok paling Tough sekali r ngeh3 jangan
mareee sepupu. ni gamba dio time 2010.
last jupo dio time 2010 lah, masa dio duk
chubby lagi.

pah aku kejuk bile tertengok gambar
terbaru dio. n terus pm facebook dio.

"gano kurus molek zahid.xmake nasik ko?"

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

tahun 2011.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

tahun 2012.

mace xcayo jah ni zahid. so kepada saem2
ambo hok nok sangat diet sebab nok kurus,
jange mudah putus aso deh,xmustahil eh
semo tuuu~

daley rumoh kawe ni ramai bena ore nok
diet, sep2 dio tubuh sedeymolek doh tapigak
nokk kurus lagi. berat 66 sungguh laa...

Sunday, February 19, 2012

^_~



tiada kawan yang sempurna,
tiada diri sendiri yang sempurna,
jika ada manusia melakukan kesilapan,
tulislah ia di atas pasir-pasiran,
supaya ianya terus hilang dipalu ombak,
namun jika ada manusia melakukan kebaikan,
tulislah ia di atas batu-batuan,
supaya ianya kekal diingati selamanya.

:)

air teh



bangun2 pagi buto,terus teringat ko air teh o.
air teh o mano eh,mano eh,mano eh,eh aku ni
ngiga ko?memey chronic sungguh doh ni addict
ko air teh.aku ni memey jak dulu agi,jak jamey
sekoloh lagi memey brehi bena nah air teh ni,
kalu buh aisss pah jadi air teh o beng,lagi la
maaaa...syuk..

duk maahad, "pokcik, nok teh o beng so"
duk metrik, "pakcik, nak teh ais satuu"
duk U pun, "sedaknyooo air teh"

tapigak bahayo bena duk minum air teh
sokmo2,dio akan kurangkan penyerapan
Iron daley tubuh badey kito.huish bahaya2.

insyaAllah akan cuba dikurangkan hee

#stailcitopasalairkegemaran

Friday, February 17, 2012

pesanan




ustaz pesey,,,

Jangan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia,
Jangan buat wanita tu jatuh hati kalau anda tak cintakan dia,
Jangan memberi wanita harapan jika anda tidak pasti,
Jangan sakitkan hati wanita jika anda tiada hati untuknya,
Jangan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya,
HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk nikahinya.

Istikharah:bila hati terasa lapang itu tanda jodoh yang baik atau sebaliknya,
Perkahwinan paling berkat, yang paling murah mas kahwin dan belanja,
RM10 ribu belanja mas kahwin untuk wanita yang reti belaker,serba serbi (agama dll),
Haram wat menantu yang tak solat walaupun sah nikah,
Lelaki soleh digalakkan kahwin dengan perempuan tak solehah,
Perempuan tak solehah tidak digalakkan kahwin dengan lelaki yang tak soleh,

Hendaklah kamu pergi melihat dulu perempuan itu,baru berkahwin,makruh tak tengok,
Yang dah couple tapi akhirnya bernikah wajib bertaubat juga dosa2 couple lepas,
Yang dah tunang,nak bawak tunang gi jalan2 boleh tapi kena bawa mak ayah dia sekali,
Kalau dah berkenan,pergi merisik,bertanya,jujur dan ikhlas nyatakan hajat nak kahwin,
Cinta kasih nak bergalok adalah selepas nikah,barulah seronok.

:)

Wednesday, February 15, 2012

kerawits


siap sudah paper cancing kerawittt saknih,
dan loni aku baru jah bangun selepas menqada
tidur, fuhh...lega abis paper tersebut walaupun
tidak selega saem2 lain hok mantap dooh2 buleh
buat kertas parasitology dengan cemerlang
sekali.aku lega sebab abis jah,xpuah hati lah
sikit sebabnya ade jugok hok aku xtaugaposatu~

xpolah, midsem je pun dih?mau sedapkan hati
sendiri hehe daley banyok2 subject,parasitology
laaa aku xberapo nok brehi sekali,pening sungguh
dengan banyok2 cacing.keno ngapar namo diorey
hok kiuk so karo,pah keno ngapar nyakit2 hok
dio buat so karo,pah life cycle lagi,dan macam2
lagi~atoiyaiii..nati final keno wat sehabis baik,
insyaAllah....

Fasciola hepatica,
Taenia solium,
Opisthorcis felineus,
Hymenolepis nana,
Paragonimus westermani,
Metagonimus yokogawai,
Shistosoma japonicum.

bla bla bla..adula belit lidoh2.


hokni namonyooo Ascaris lumbricoidessss, pakat2 jago
lah kebersihan belako deh, supaya jauh dari kerawits.



gudlak for next paper deh saem2.chaiyok!!:)

Tuesday, February 14, 2012

jihad




chaiyokkkk!!

Monday, February 13, 2012

ingatlah Rasulullah


Jika anda pernah bersedih, ingatilah kesedihan Rasulullah.

Jika anda pernah dizalimi, ingatlah Rasulullah pernah dicederakan
dan cuba dibunuh kerana Islam.

Jika anda difitnah, ingatlah Rasulullah dituduh dengan segala kata2 nista.

Jika anda susah, ingatlah Rasulullah juga pernah bersusah payah untuk
ummatnya.

Jika anda sedih, dizalimi, difitnah, dituduh dan berasa susah, cukuplah Rasulullah
sebagai motivasi.

Benarlah Baginda, rahmat buat seluruh alam...

-Syed Abdul Kadir Aljoofre-

MasyaAllah, hebatnya kata2 motivasi ini. Gapo sangat lah ujian kito kalu
nok banding dengan gapo hok kekasih Allah pernah alami dih? Sollu ala nabi~


Sunday, February 12, 2012

update ghaib

aku xtau la bakpo, aku sero banyok
doh blog aku duk follow, tapigak bila
tengok di dashboard sikittt jah hok
update, eh pelik pelikkkk. pah aku
duk tanyo seko2..

"eh guano saem aku lamo xupdate blog?"

"hiley pah mano belako ni?"

"eh ko dio wat private doh?"

setelah sekian lamaaa, aku try la google
link blog hok aku sokmo2 duk terjah...
aikkk ado!banyok gitumo update before
ni aku xbaco lagi. peliktapibenar...

pah narat laa setiap kali nok baco aku
keno google sokmo? pah mano lah aku
ingat belako link2 hok aku follow untuk
digoogle. aiiiiii, ni beraso nok ngepek ni.

ohtekkanggg laaa~senget la blog ni..

forgive



"sesiapa yang ada kesalahan dengan saudaranya
maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana
sesungguhnya di sana(akhirat) tiada lagi wang ringgit
untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil
hasanah(kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak
mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu
lalu diletakkan ke atasnya" (HR bukhari)

teringat ceramah ustaz kazim elias, dio kato seksok,
kalu kito ado dosa dengan ore hok kito xmitok maaf
lagi, pahala kebaikan kito akan dipindah ko dio. tu
berlaku kalu kito ado pahala la, kalu xdok pahala?
kalu xdok, dosa ore tu pulok akan dipindoh atah
pal0 kito. takuk dih?

makanya kalu ado buat salah tu, cepat2lah mitok
maaf dengan saeng, kito hidup xlama, mungkin
esok mungkin lusa kita tinggal dunia sementara ni.
ado sore ustaz pesey, kalu kito wat dosa ko ore tu,
sebaiknya jange duk royat gapo hok kito telah buat
ko dio tu, contoh..

"aku nok mitok maah ni sebab pernah ngupak ko
mu dulu2, maah deh"

"baso mu ni ngupak katku. mu ingat mudah2 aku
nok maaf ko mu?!!"

sebaiknya xperlu royat sebabnya takuk jadi makin
haru biru. sekodar mitok maaf jah xpo doh,lepas
mitok maah ustaz pesey suruh doa ko ore hok kito
pernah wat saloh tu, ikut la doa2 gapo pun sebagai
ganti saloh kito tuh, kito doa supaya dia dirahmati
Allah, diredhai Allah.

"aku mitok maah atas semo saloh silap aku deh"

"eh bakpo ni tibo2 mitok maah"

"eh sajo jah,xnati time rayo jah buleh mitok maah dihh?"

"oh yolo jugok"

mitok maah jah, kalu dio xmaah tu suku kiro.asal
tanggungjawab kito settle. jadilah kita orang yang
suka meminta maaf dan memberi maaf.

Jernihkan hubungan sesama kita,
tatkala ada hati terguris dan terasa,
biarlah ia menjadi tulisan di pesisir pantai,
yang akan hilang bila dipalu ombak :)


Tuesday, February 7, 2012

mulut masin pughik

mesir ni, bumi anbiyak. kalu duk sini xleh
kecek ikut sedak mulut nok kecek, kalu kecek
ikut sedak nok kecek gak, Allah memey
bayar cash selaluh. mulo2 sapa sini, senior
pernah pesan doh pasal tu.

tapi kadey2, kalu time duk guraw seronak2
gak, memey akey jadi terlepas jugok la kecek
keh keh keh kadey2 tershashulll, lepah tuh
baru nok nyesal. Astaghfirullah...

peristiwa2,,,

1.ado sore saem aku ni, dio ado napok mokcik
tuo puwe dale sejid, maye dale keadaan duduk,
pah dio oyat la koho2...

" malas molek maye pun duduk "

lepah pado tuhh, naik la butir2 gatal di kaki dio,
gatal n sakit, dan akhirnya dio sampai keno maye
duduk sebab sakit kaki.

2.saem aku pernah terseliuh pinggey time duk
daley jambey sebab nok angkat baldi berisi air,
dio sakit pinggey sampai semaye pun keno tidur,
pah aku sero nok sukko la sebab duk miker dio
duk buat kerijoam gapo la daley jambey sapa
jadi gitumo nah.

" awok wat gapo la daley jambe tu esoh sapa
jadi ginimo hehe"

sedak2 je aku suko, pah lepah pado tuh, aku
terjatuh terlentang daley jambey, gedegunggg~
abih sakik belakey, sakik pinggey, sapa demey.
haha padey muko mekna.

3.baru2 ni, inner tudung aku terbakar la sebab
gi letok depey heater, abis punah inner tudung,
pah tohokkk daley tong sapoh, pah budok bilik
sebeloh pun ketawa...

" hahaha gelakkan dia gelakkan dia "

pah lepah pado tuhh, kain semaye dio pulok hok
terbakar disebabkan heater tersebut. aku takuk
nok suko, so aku suko daley ati jahla kih2

#orksuko.

bahayo la dih ish3 masin sungguh mulut duk sini.

Monday, February 6, 2012

Halaqah-Sentuhan Kalbu ep: Rasulullah



jika benar kita mencintainya, kita mesti p'banyak selawat padanya,
jika benar kita mencintainya, kita mesti buat apa yang dia suruh,
jika benar kita mencintainya, kita mesti tinggal apa yang dia tegah,

cintailah dia, dengan sebenar2 cinta. sollu ala nabi...

Saturday, February 4, 2012

Astaghfirullah - الحديث القدسي



"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."
(QS. Al Baqarah: 222).


"Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS. Az-Zumar: 53)


"Jika kalian melakukan kesalahan-kesalahan (dosa) hingga kesalahan kalian itu sampai ke langit, kemudian kalian bertaubat, niscaya Allah SWT akan memberikan taubat kepada kalian."
(Hadist diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abi Hurairah)


"Tidakkah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat dari hamba-hambaNya dan menerima zakat, dan bahwasanya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang? "
(QS. At-Taubah: 104)


"Dan Dialah Yang menerima taubat dari hamba-hambaNya dan memaafkan kesalahan-kesalahan."
(QS. Asy-Syuuraa: 25)



"Maka barangsiapa yang bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu, dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang"
(QS. Al Maaidah: 39)


"Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya kasih sayang, (yaitu) bahwasanya barangsiapa yang berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan, kemudian ia bertaubat setelah mengerjakannya, dan mengadakan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS. Al An'aam: 54)


"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan karena kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu, dan memperbaiki ( dirinya) sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS. An-Nahl: 119)

-

-

-


bakpo Allah masih menghidupkan kita pada
hari ini? sebab Dia nak bagi peluang untuk kita
mintak ampun di atas segala dosa2 yang
telah kita buat. moga kita mampu kembali
padanya dengan keadaan yang suci
sesuci kita mula2 tiba di dunia ini. Aminn..