Mekna

Wednesday, April 23, 2014

Serulah manusia


















Perbualan yang sangat pendek, tapi bila ingat balik,
mesti aku jjadi termenung sekejap. Tersebutlah kisah
hari tu aku berkongsi kesedihan sebab dilantik lagi untuk
kali ke3 dalam tiga tahun berturut2. Dan aku rasa amanah
tersebut sangat berat, aku takut tak mampu beri komitmen
sepenuhnya. Tapi nasihat sahabatku sedikit sebanyak menggetarkan
hati…perghhh berggetar siapp.. :p

“Kalau bukan kita yang menyambung rantai dakwah Rasulullah
pah sapo lagi?”

Dilantik menjadi Naqibat untuk usrah tidak semudah yang disangka,
terkadang tanggungjawab tak dilaksana sebaiknya dan takut nak berdepan
dengan apa2 ujian dan masalah tika melaksanakan amanah itu. Penakut.
Tak piker ke ujian yang berat yang Rasulullah dan sahabat2 harungi masa
menyebarkan dakwah? Serius buat aku tiba2 sedih dengan diri sendiri.

Dan aku piker, bukan cara tu je yang boleh kategorikan sebagai ‘usaha berdakwah’,
Boleh berdakwah dengan media masa such as facebook, blog, tapi bila piker pada
facebook dan blog aku, penuh dengan benda entah pape haha dan buleh jugok kalu
kito nok berdakwah dengan akhlak yang ada pada kita. Tapi aku bukan sebaik mereka.

Kalau dah memang amanah itu Allah takdirkan untuk kita, walau kita tepis lagumano
pung tetap akan terpikul atas belakey kito. So kena redha dan usaha untuk buat yang
terbaik. Tapi tahun ni aku pegang amanah yang sedikit ringan dari tahun2 lepas.

Kesimpulannya, sebagai seorang muslim masing2 kena tanya pada diri sendiri.

Apa usaha kita untuk menyambung rantai dakwah Rasulullah dan para sahabat?
Apa usaha kita untuk menolong agama Allah?
Apa usaha kita untuk menyampaikan dakwah walau sepotong ayat al-quran?

Banyak caranya…hanya Allah dan diri masing2 yang tahu apa usaha masing2 selama ini.

Tahniah dan teruskan! Semoga Allah menerima usaha kita semua. 

No comments: