Mekna

Wednesday, October 24, 2012

nikmat dan silap


ade ore tanya aku..

"bakpo aku study hard doh, tapigak rezat biaso2 jah.
bakpo dio buleh mumtaz, aku xleh?"

lain manusia, lain nikmat hok Tuhe buwi.
Allah maha adil. kalu kito ngaji bersungguh
doh, pah Allah xbuwi mumtaz tu rilek lah,
mugo tu rezeki dio, rezeki dio duk situh,
rezeki kito?rezeki kito duk lain.

kalu mu beraso mu xdok 'sesuatu' hok ore ado,
mu keno beraso jugoklah bahawasanya dio 
pun xdok 'sesuatu' hok mu ado.

hadiah masing2 dariNya,
lain rupa dan bentuknya,
namun semuanya indah2 belako..

dan aku jugok pernah napok ore suko ko kesilapan
yang pernah dibuat oleh ore lain...

"hahaha nasib baik aku xbuat silap tu"

'silap' hok pernah dilakukan oleh seseorang 
tu maybe ujian buat dia...kito xleh nok judge ore, 
ore buleh berubah bila2 masa..so xperlulah nok suko2..
kito pun belum tentu Allah bagi pengakhiran yang baik..

so serupolah dengan nikmat sakni, kalu mu beraso  
mu xditimpa ujian sebagaimana ore hok pernah buat silap
tu terima, mu pun keno beraso bahawasanya ujian2
Allah buleh mari dalam keadaan pelbagai yang juga
buleh ditimpa kepadamu.....mu pun buleh jadi ore
hok terrrsilap..di suatu hari..siapa tahu kan?

jange kecek besar deh, nati Tuhe uji...=)


No comments: