Mekna

Tuesday, January 8, 2013

Teksi


Lepas siap bayar internet, maka naiklah aku 
dan meksal ke atas teksi, masa tu ada driver 
n sore lagi penumpang puwe di tempat duduk 
depan. puwe tu duk kecek fon. lepas tu sampai 
destinasi yang dituju oleh puwe arab tu. masa dia
nak bayar tu, aku napok mace driver mudo tu mace
lama jah letak tange dio kat tange puwe tu sambil2 
nok ambik duit, xtaulah takuk dio tak sengaja.

Pah puwe tu pun cepat2 tarik tange dio, then laki
tu ada oyat bendo ko puwe tu, slowww jah dio oyat.
puwe tu cepat2 tubek and tutup pintu kuat dooh sambil
berkata..

"hayawannnn!!!" (menatey ni!!)

Aku ni kerah situ doh, hassudoh lagumano ni, takukk dooh
sebab tibo2 napok muka dio macey gatal, dan kami pun 
takuk, tiba2 dia oyat..

"ana aiza 5geneh" (pahni kena byar 5geneh)

"leih ghaliyyah awi?" (bakpo mahal sangat?)

"la' la'" (xdelah)

Cess..dohla dekat jah, sekalo 2 3 geneh jah, takpolah
mahal pun asal selamat jah, lepas tu dia berhentikan
teksi dia and ada sore pokcik tua masuk, fuhhh lega aku.
beraso over sangat laa 5geneh tu sebab xpernah2 pun 
dari area fathalla ke maarad sampai 5geneh. aku pun oyat..

"ya ustaz..mumkin 4 geneh?" (kalu 4geneh buleh?)

"masyi" (okay)

Baso arab, kalu ngan sep2 malaysia sokmo nok nipu,
stail pinar mata ngan duit, ore begini buleh digelar
sebagai penipu dan pencuri..sebabnya mintak duit
koksey kokdey. silap kami jugak sebab sepatutnya
tanya dulu before naik teksi. kami xberkira, cumanya
senior2 pernah pesan..

"kalu naik teksi, bagi 2geneh je..jangan bagi lebih
nanti semua teksi jadi mintak harga mahal ngan budak2
malaysia"

Tapi hok penting lepah tubek dari teksi, aku pun gi
bayar ko dio melalui tingkap kereta, dale uje rintik2
air bergelora, aku pun jerkoh sekat2 nok bley2 buwi
duit tu..

"HARAMi!!" (pencuri lah mung nih!)

Deras kakloh, saem aku oyat, aku jerkoh bley2 tunjuk 
dengan jari telunjuk lepas buwi duit tu. senyak tipah belako, 
ngan pokcik hok duk tepi driver tu pun napok supo kejjuk.
mu xtau ko arab aku ore debbang, bekas pengawas
paling bekeng di maahad dulu?wakaka

Puah hati...scary sungguh arab loni, ngan
minoh arab hok gagoh perkasa tu pun dio berani
ngenak loni..takuk dah aku nok naik teksi berdriver
ore mudo.

2 comments:

swanlake said...

beghani deme kak ina..hahha..nok wat lagu tuh jugok eh...ahahha..

InaSazlan said...

koya berani jahtu adik imah wehs haha dipersilokeyy..